Frågor och svar om att tävla i styrkelyft!

Det finns olika sorters tävlingar inom styrkelyft och för nybörjaren är det inte enkelt att veta vad som gäller. Hur är det med viktklasser, t ex? Behöver jag kvala? Kan jag vinna?

(se även Svenska Styrkelyftsförbundets kompletta och officiella tävlingsbestämmelser.)

Innehållsförteckning:

  • Vad kan jag tävla i?
  • Vilka sorters tävlingar finns det?
  • Vilka sorters tävlingar kan jag vinna?
  • Vilka får vara med i mästerskap?
  • Vad är allsvenska serien?
  • Divisioner
  • ”Mer om det sedan”-avsnittet
  • Ålderskategorier
  • Viktklasser
  • Att kvala in till tävlingar

Vad kan jag tävla i?

Det går att tävla i antingen styrkelyft (knäböj, bänkpress, marklyft), eller endast bänkpress.

Inom grenarna kan man sedan välja om man vill tävla i utrustat styrkelyft, där man får använda sig av knälindor, knäböjsdräkt, markdräkt och bänkpresströja, eller utrustad bänkpress där man får använda sig av bänkpresströja.

För klassisk lyftning gäller att endast bälte, handledslindor och knäskydd är tillåtet.

Vilka sorters tävlingar finns det?

  • Serieomgångar i allsvenska serien
  • Mästerskap

Vilka sorters tävlingar kan jag vinna?

Allting som slutar i mästerskap.

Distriktsmästerskap (DM), landsdelsmästerskap (Götalandsmästerskapen), Svenska/Nordiska/Europeiska/Världsmästerskapen (SM, NM, EM, VM). I de tävlingarna tävlar man i viktklasser (mer om det nedan).

Vilka får vara med i mästerskap?

Alla får vara med i mästerskap, undantaget senior-SM (mer om ålderskategorier nedan) dit du måste kvala in (mer om det nedan), samt till internationella tävlingar där du blir uttagen av Svenska Styrkelyftsförbundet.

Du behöver alltså inte kvala in till följande mästerskap:

  • Ungdom-, junior- och veteran-SM (U/J/V-SM)
  • Alla övriga mästerskap: distriktsmästerskap, landsdelsmästerskap

Även du som ungdom, junior och veteran får tävla i senior-SM, men då måste även du kvala in. Det är oftast tuffare motstånd på senior-SM än U-/J-/V-SM, där du istället tävlar mot den ålderskategori du tillhör.

Vad är allsvenska serien?

Det är ett sätt för flera lyftare i klubben att tävla tillsammans i lag, och slutligen ta sig till final i lag-SM. Det gör lagen genom att samla ihop så många Wilkspoäng som möjligt. En serieomgång går alltså inte att vinna.  Du behöver dock inte ingå i ett lag för att tävla, utan kan göra det för att kvala eller för att slå ditt tidigare personbästa, eller bara för att tävla. Distriktsrekord går att slå på seriematcher.

Notera: Till skillnad från mästerskap, där alla tävlar på samma ställe, arrangeras seriematcherna av föreningarna i landet. Ibland går flera klubbar ihop och samarbetar med en seriematch, medans andra klubbar inte själva arrangerar utan istället åker till andra föreningar som arrangerar.  Seriematcherna är 2016 tre till antalet och varje seriematch är en period om c:a en vecka, där tävlingen kan äga rum under valfri dag den tiden. Resultaten skall registreras för lagen senast sista dagen av omgången. Aktuella tidsperioder finner du på Svenska Styrkelyftsförbundets hemsida under Aktivitetskalendern.

Wilkspoäng räknas ut genom att kombinera lyftarens kroppsvikt med lyftarens resultat i en formel. Uträknare för det finns på http://wilkscalculator.com/kg.

Exempel: Stina, Lina och Anna tävlar alla tre på serieomgång 1.

  • Stina väger 65 kg och får ett resultat på 90 kg i knäböj, 65 kg i bänkpress och 100 kg i marklyft, för ett totalresultat på 255 kg. Det ger henne 267p.
  • Lina väger 80 kg och får ett resultat på 120 kg i knäböj, 72,5 kg i bänkpress och 100 kg i marklyft, för ett totalresultat på 292,5 kg. Det ger henne också 267p.
  • Anna väger 70 kg och får ett resultat på 80 kg i knäböj, 50 kg i bänkpress och 120 kg i marklyft, för ett totalresultat på 250 kg. Det ger henne 248p.

Som du ser väger de olika mycket och har olika resultat, men får ändå liknande poäng. Det är till för att olika starka personer ändå skall kunna tävla tillsammans. Lagets resultat för serieomgång 1 är 267+267+248 = 782 poäng.

Varje lag består av 3 lyftare och är uppdelat i damlag och herrlag. Om fler än 3 tävlar på en serieomgång använder man de tre som har fått bäst poäng för lagets resultat.

Det går att ha lag i klassisk styrkelyft, klassisk bänkpress, styrkelyft med material (böjdräkt, markdräkt, knälindor) och bänkpress med material (bänkpresströja).

Divisioner

När laget först registreras hamnar det i division 2. Om det samlat tillräckligt med poäng under året (summan av lagets totala poäng på de tre serieomgångarna) så att det hamnar på topp-4 åker det upp en division, och de fyra med lägst poäng i serien åker ned en division. De steg som finns är, underifrån och upp:

  • Division 3
  • Division 2
  • Division 1
  • Allsvenskan
  • Elitserien

(Undantag: för herrar gäller det från och med 2014 att det är 5 medlemmar i lagen i allsvenskan och elitserien.)

Klubbens lagresultat finns på http://www.gkk-styrkelyft.se/tavlingar/serien/
och du kan själv se vilka serier som finns på http://online.styrkelyft.se/web/series.aspx.

De fyra bästa lagen i elitserien möts sedan på lag-SM, där lyftarna på flaket möts och skall göra bäst poäng. Här är tävlingen alltså inte inom viktklasser, utan bäst resultat i förhållande till kroppsvikt. Och till skillnad från vanliga mästerskap där det endast är lyftaren resultatet hänger på, skall alla medlemmar i laget vara i toppform.

Lagen tävlar på serieomgångarna, som är tre i antalet, på följande tidpunkter:

  • serieomgång 1 är omkring januari-februari
  • serieomgång 2 är i maj
  • serieomgång 3 (bänkpress) är i september
  • serieomgång 3 (styrkelyft) är i november

Tävlar man i bänkpresslaget är serieomgång 3 alltså i september och tävlar man i styrkelyft är serieomgång 3 i november.

Serieomgång 3 infaller samtidigt som DM. Det är ett vanligt mästerskap som lyftaren kan vinna inom sin viktklass, med skillnaden att man efteråt räknar man fram en poäng och registrerar till laget. Det har alltså dubbla funktioner. För dig som inte har ambitionen att vara med i laget eller kvala till senior-SM kan du se DM som endast ett mästerskap.

”Mer om det sedan”-avsnittet

Ålderskategorier

Knatte 11-13: från det år lyftaren fyller 11 till och med det år lyftaren fyller 13. Tävling sker endast i ett seriesystem och räknas ut med s.k. Sinclairpoäng. För mer information, kontakta Simon.
Ungdom 14-18: från det år lyftaren fyller 14 till och med det år lyftaren fyller 18.
Junior 19-23: från det år lyftaren fyller 19 till och med det år lyftaren fyller 23.
Senior 24-39: från det år lyftaren fyller 24 till och med det år lyftaren fyller 39.
Veteran M1: 40-49.
Veteran M2: 50-59.
Veteran M3: 60-69.
Veteran M4: 70-

Viktklasser

För män är de -59, -66, -74, -83, -93, -105, -120 och 120+.
För kvinnor är de -47, -52, -57, -63, -72, -84 och 84+.

Lyftaren får alltså max väga vikten inom sin viktklass. Oftast är det s.k. klassfast anmälan, vilket innebär att lyftaren inte får väga över eller under. Exempelvis får en lyftare som är anmäld i -72 som mest väga 72 kg och som minst väga precis över 63 kg. I klasserna som heter plus efteråt får lyftaren väga allting över den vikten.

Man kan vinna mot de andra i sin egen viktklass.

Att kvala in till tävlingar

Serieomgångarna fyller en till funktion och det är att kvala in till senior-SM. Det gör man på en serieomgång, och innebär att man har lyft ihop det resultat som krävs för att få vara med i en viss viktklass. Om våran herrlyftare väger in på 70 kg och lyfter totalt 530 kg i klassisk styrkelyft har han uppnått kvalgränsen för att få vara med i SM i klassisk styrkelyft i viktklass -74. Han kan då anmäla sig till senior-SM i antingen -74 eller i -66 (klassen under), och på invägningen på senior-SM måste han också väga in i den viktklass han är anmäld till.

Kvalgränserna finner du på förbundets hemsida, http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/TavlingResultat/SMtavlingar/Kvalgranser/

Återigen, det går inte att vinna en serieomgång och det finns inte heller några viktklasser att anmäla sig i! Det enda sätt som viktklasser är inblandade på en serieomgång är att det går att kvala till senior-SM (”vuxen-SM”).

Den som precis påbörjat sin lyftarkarriär skall dock inte försöka att gå ned i vikt till sin första tävling – särskilt en serieomgång då det ändå inte finns viktklasser, utan bara träna på och se till att ha det roligt och vänja sig vid att tävla. Det kan vara nog så mycket att hålla reda på i sin första tävling.

Hoppas att det det känns tydligare nu. Om du ändå känner dig osäker och/eller har frågor om hur det går till på tävlingar: tveka inte att kontakta någon i styrelsen!


Rättigheterna till informationen på sidan tillhör Göteborg Kraftsportklubb. Sidan får endast reproduceras i sin helhet med tillstånd från klubben.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Styrkelyft och bänkpress i Göteborg